De strijd aanbinden tegen eenzaamheid; daar wordt nu tijdens de coronacrisis in Brugge meer dan ooit werk van gemaakt. Het actieplan “Vierkant tegen Eenzaamheid”, dat in het najaar van 2017 werd gelanceerd, breidt zijn werking fors uit. Op dit moment voert men gerichte telefoongesprekken, worden babbelbuddy’s ingeschakeld en zijn meldingskaarten verdeeld. Allemaal met één bedoeling: senioren en kwetsbare doelgroepen maximaal ondersteunen en door deze crisis loodsen.
De coördinatie van het hele project is in handen van Stad Brugge en OCMW Brugge. Burgemeester Dirk De fauw en schepen Pablo Annys kwamen het team en de coördinatoren een hart onder de riem steken en hen feliciteren met hun engagement.
Schepen Pablo Annys: “We weten dat 85-plussers een kwetsbare doelgroep zijn. Tijdens de coronacrisis hebben ze extra bescherming en steun nodig. Daarom hebben we meteen na de afkondiging van de verstrengde overheidsmaatregelen een ‘belactie’ op poten gezet. Een 70-tal medewerkers van het OCMW en de buurt- en dienstencentra van Mintus engageren zich om 4500 85-plussers in onze stad op te bellen en te polsen hoe het met ze gaat.”
Intussen zijn al zo’n 2000 van die gesprekken gevoerd, met succes. “Mensen zijn supercontent met een telefoontje; ze hebben er deugd van”, zegt Pablo Annys. “We hopen tegen eind volgende week iedereen te hebben gebeld. Wanneer we dringende hulpvragen detecteren, krijgen de ouderen opvolging via de maatschappelijk werkers van de dienst Seniorenzorg en via verschillende vrijwilligers. Boodschappenhulp is nu het meeste nodig, samen met een ‘gewoon babbeltje’ tegen de eenzaamheid.”
Heel wat Bruggelingen komen door de coronacrisis en het advies “blijf in uw kot” nauwelijks nog buiten. Wie weinig kennissen of familie heeft, valt letterlijk uit de boot en wie geen digitale gespreksmethodes gebruikt, is verstoken van sociaal contact. Ook hier maakt Stad Brugge het verschil.
Burgemeester Dirk De fauw: “Met ‘Vierkant tegen Eenzaamheid’ brengen we babbelbuddy’s samen. Dat gebeurt met de steun van de buurt- en dienstencentra en Howest Brugge. Een babbelbuddy maakt op regelmatige basis tijd vrij voor een gesprek via de telefoon, Skype of andere onlinetools. Sommige mensen schrijven een brief of een kaartje; ook dat contact wordt door mensen heel erg gewaardeerd. Onze babbelbuddy’s kiezen steeds voor het communicatiekanaal waarmee de cliënt het meeste vertrouwd is. De buddywerking is geen hulpverlening, maar een manier om met mensen een gezellig gesprek te voeren of ze een leuk contact te bezorgen, in een ongedwongen sfeer. Als stad willen we bovenal duidelijk maken dat we er tijdens de crisis zijn voor de mensen, ook als zij niet ziek zijn.”
Burgemeester De fauw onderstreept dat kandidaat-babbelbuddy’s zich op elk moment kunnen aanmelden. “Het kan heel makkelijk via info@brugge.be, of het nummer 050 44 80 00. Op de webpagina brugge.be/babbelbuddy doen we het project helder uit te doeken, met een bijhorend filmpje. We hopen dat Bruggelingen zo spontaan hun steentje willen bijdragen aan het buddyverhaal.”
Naast de telefoongesprekken en de babbelbuddy’s, koos “Vierkant tegen Eenzaamheid” voor een derde pijler in de coronacrisis: meldingskaarten. Die kaarten zijn intussen bij alle 65-plussers in de stad in de bus gedropt, met de hulp van de Vrijwilligerscentrale en de buurt- en dienstencentra.
Pablo Annys: “De meldingskaarten zijn informatief bedoeld, als ondersteuning van ons actieplan. Zo weten inwoners van Brugge dat ze op het nummer 050 44 80 00 en via info@brugge.be altijd vragen mogen stellen over de crisis en de maatregelen. We bemannen de ‘helpdesk’ maximaal om iedereen zo snel mogelijk een antwoord te geven. Inmiddels hebben zich meer dan 200 vrijwilligers aangemeld om daarbij te helpen.”
Burgemeester De fauw beaamt dat de bevolking het signaal van “Vierkant tegen Eenzaamheid” vlot oppikt, en dat inwoners goed gebruikmaken van de ondersteuning die Stad Brugge en OCMW Brugge nu bieden. “De hulpvragen zijn zeer divers en worden telkens gematcht aan beschikbare vrijwilligers, volgens hun eigen mogelijkheden. We laten hen mensen opbellen, boodschappen doen, mondmaskers verzamelen of apotheekbezoeken doen. Als vrijwilligers de boodschappen niet kunnen doen, spelen we de vraag door naar de boodschappendienst van de buurt- en dienstencentra van Mintus. Die dienst is tijdelijk uitgebreid; ze bedient nu iedereen met een zorgnood die geen direct hulpnetwerk heeft.”
Meer info over diensten en hulp tijdens de coronacrisis: www.brugge.be/coronavirus
Meer info over de babbelbuddy’s: www.brugge.be/babbelbuddy
Meld je aan als babbelbuddy op info@brugge.be of op 050 44 80 00
Hou de Facebookpagina’s “Vierkant tegen eenzaamheid”, “Brugge Solidair” en de pagina’s van de buurt- en dienstencentra van Mintus in de gaten voor de laatste updates.