Samenwerking tussen gemeenschapsschool De Regenboog en woonzorgcentrum De Vliedberg

18
nov
2016

Elke vrijdagvoormiddag maken de leerlingen uit het derde leerjaar van gemeenschapsschool ‘De Regenboog’ (Sint-Pieters) de verplaatsing naar het nabijgelegen woonzorgcentrum (WZC) De Vliedberg.  Behalve reguliere les worden er wekelijks ook activiteiten georganiseerd tussen de leerlingen en de bewoners van het WZC. “Het project heeft onder andere als doel de contacten tussen kinderen en senioren te bevorderen en de jeugd kennis te laten maken met de werking van een woonzorgcentrum ” vertelt OCMW-voorzitter Dirk De fauw.

De inspiratie voor het initiatief werd gevonden bij het project ‘Permanente rusthuisklas’ dat sinds 2014 wordt georganiseerd tussen een woonzorgcentrum en een basisschool in de Oost-Vlaamse gemeente Vinkt. In functie van de ontwikkeling van een gelijkaardig project nam De Vliedberg contact op met de gemeenschapsschool van Sint-Pieters die onmiddellijk bereid was om mee in het project te stappen.

Tijdens het eerste semester komen de leerlingen van het derde leerjaar naar De Vliedberg. Tijdens het tweede semester zijn de leerlingen van het zesde leerjaar aan de beurt.  Voorbeelden van activiteiten tussen leerlingen en senioren zijn verjaardagsfeestjes, knutselactiviteiten en zang- en dansactiviteiten. Omstreeks 11 uur wordt er telkens voorgelezen uit een boek over dementie dat speciaal voor kinderen geschreven werden. Nadien praten de kinderen, samen met hun leerkracht, over de ervaringen en indrukken die ze hebben opgedaan. Tegen het middaguur vertrekt de groep dan terug naar hun school.

Voorzitter De fauw: “Speciaal voor het project werd de vergaderzaal van het WZC omgetoverd tot een klaslokaal dat ’t Regenboogje gedoopt werd. Ondertussen heeft zelfs de aanpalende wandelgang van het woonzorgcentrum steeds meer de allure van een schoolgang gekregen…”

“Dit model kan enkel bestaan dank zij de vele inspanningen die worden geleverd vanuit de gemeenschapsschool en het woonzorgcentrum. Zo komen de leerkracht van de school en de leden van het team ‘Welzijn’ van De Vliedberg op voorhand samen om de lesdag voor te bereiden. Er wordt rekening gehouden met de eindtermen die de leerkracht wil halen en de mogelijkheden die de bewoners in zich hebben. 

‘t Regenboogje is een toonvoorbeeld van hoe kinderen en senioren vanuit hun eigen leefwereld toegang tot elkaar kunnen vinden. Of met andere woorden: hét model van intergenerationele samenwerking.”  aldus nog de voorzitter.

Deel deze pagina